Hos Bergen Bilstero/LR3 custom bygg


Vi har vært på besøk til Freddie hos Bergen Bilstereo, hvor vi denne gangen skulle være med å gjøre noe litt spesielt i en Land Rover Discovery 3.

Om du tar noen enkle (og grundige) søk på Internett etter folk som har byttet spiller (head unit) i en LR3 (Land Rover Discovery 3), da vil du få opp noen som har gjort det, men da i en LR3 SE modell (den med standar pakke) mens det er kun 2 firma i England som har vist en video hvor de har byttet head unit i en LR3 HSE modell(topp utstyrs pakke).

I disse 2 filmene fra England så er det kun visning av ferdig produkt og de krever at du sender bilen til England for å få det innstalert...

Men hvorfor er det så spesielt med en ny touch skjerm spiller i en slik LR3 HSE utgave? 
Svarer på det er at i tillegg til hel skinn seter og masse annet så har HSE modellen et 13 høytalers Harman Kardon Logic 7 lyd system som er integrert med en ekstra touch skjerm med 4x4 info, forsterker og masse annet via MOST system (fiber optisk kommunikasjons system). Så frem til nå så er det vanlige svaret å finne på div forumer og slik at «om du har Logic 7 system så er det umulig å bytte head unit og fortsatt drifte alt som er i MOST systemet». Dette gjelder til nå! For vi har sammen med Bergen Bilstereo klart å bytte head unit i en slik LR3 HSE modell, med alt av MOST tilkoblet utstyr intakt men også fått ny spiller, ny subwoofer, ryggekamera, dab, integrert Spotify og mye mye mer!



Her er måten vi gjorde det på:
Så var det å begynne å demontere dashbordet for å få ut den gamle head unit’en. Det som var løsningen for å bevare MOST systemet var å demontere den gamle head unit’en for å få ut selve MOST delen. Slik at ved bruk av det nye kabel kittet så kunne vi koble inn MOST delen og legge den der den fikk plass i dashbordet. (Det fulgte med forklaring fra JustCarKits på hvordan demontere den
 gamle most delen fra den gamle head unit’en.)

Så for å sjekke om systemet funket så tok vi en «benk test». Ved å koble til den nye spilleren og den gamle most delen med bilen. 


Som du ser på bildet så fikk vi da 4x4/nav skjermen til å fortsette å fungere(den skjermen som fortsatt står i dashbordet).

Der etter så skulle vi se om spilleren kunne drifte høyttalerne. Da den nye spilleren i seg selv ikke er i MOST systemet så vil ikke den få noe kommunikasjon med den gamle forsterkeren som sitter under passasjer setet. Logic 7 forsterkeren har alle høyttalerne i bilen tilkoblet via en hurtig kobling, så ved bruk av det nye kabelnettet som vi bestilte så kunne vi drifte alle høyttalerne fra den nye spilleren ved å plugge alle høyttalerne i bilen sammen med en kabel fra den nye spilleren.  (Den grønne og grå kontakten som du ser under setet.

 

Den interne forsterkeren i den nye spilleren klarte å drifte de 12 høyttalerene (unntatt orginal sub). Uten noe serlig problemer. Vi kunne ha gitt oss her og bare satt alt sammen og sagt oss ferdig. 

Men vi ville ta det et steg lengre. Så da ville vi utvide med ryggekamera og spesial bygget subb baki bilen. 
Da var det å begynne med å demontere innredningen baki bilen på venstre side.




Der etter så kunne vi begynne å trekke kabler til ny 5 kanals forsterker (som skal drifte alle 12 høyttalerne i bilen og den nye subben) og sub som skulle stå bak i bilen. Subben blir bygget inn for å beholde den gode plassen bak i bilen og kunne bruke de 2 bakerste setene.




Den kabelen som tidligere gikk fra spilleren og ned til hurtig høyttaler kontakten ved den gamle forsterkeren skal nå plugges utav den nye spilleren og bli trekt fra den gamle forsterkeren og bak til den nye, pga lengde så må disse kablene skjøtes.


Samtidig så trakk vi strøm kabel fra motorrommet og bak. Ledningene trakk i på tvers av bilen under gulv teppet mellom bak setene og ekstra setene.


Signal, remote og kabel til rygge kamera trakk vi på venstre side av bilen for å holde strøm og signal kablene fra hverandre. 


Etter at alle kablene var trekt så var det å sette sammen dashbordet og få satt inn den nye spilleren. Når alt var på plass og passet så kunne vi begynne å måle opp og begynne å lage subwoofer kassen.


For å få mest mulig volum i kassen så valgte vi å bygge den slik at den følget litt av hjul buen.
Når formen var riktig så var det å måle til dybden av kassen(tot dybde ble 17cm) og lage veggene.


Subb elementet vi valgte å bruke er et 6toms DD Audio dobbel spolet element. Dette elementet trenger en portet (åpen kasse) kasse.



Neste trinn var å koble subb elementet og kle kassen med lyd dempende matter.







Så for å få en finere finish på kassen så valgte vi å lage en plate som skulle bli montert foran med litt større hull enn monterings hullet til subben, slik at elementet blir litt mer innsunket.


Platen ble trekt i samme stoff som gulvet i bagasjerommet slik at det skulle se best mulig ut. 
Så for å lage til et «gitter» foran subb og en fin innramming så lagde vi en ramme og trekte den i skinn som matcher setene.







Så var det tid for å få alt montert i bilen og koble opp forsterkeren! (På bildet er det en 4-kanals forsterker, men det skulle være en 5-kanals som nå har kommet i bilen).





Her er litt bilder av ferdig produkt, da alt var koblet sammen igjen og bilen endelig var kjørbar!
 (og hørbar)







PR 27.05.2018 er dette det eneste LR3 HSE som har ombygget anlegg med tilleggs subb og hele MOST systemet intakt med alle originale funksjoner.

Vi ønsker og takke Bergen Bilstereo for fantastisk byggehjelp og rådføring, og husk! Alle medlemmer hos Rv555gk har ganske så greie priser hos dem.
så er det noe du lurer på, om det er pris eller tips, så ta gjerne kontakt med oss eller Freddie! 

Tlf: 94477881
mail: bates@bergenbilstereo.no

Roveren bil nok å se på de fleste store treff og arrangement fremover hos rv.555 Gatebilklubb.

Takk for denne gang! og husk, det er ingenting som er umulig, følg dine drømmer og aldri gi opp! :) 



Bilder: Alexander Litlekalsøy
Skribent: Alexander og Nicolai Fjærestad. 
hjelp til montering og lokale: Fredrich bates/Bergen bilstereo. 


Husk og følg oss på snapchat om du ikke gjør dette enda! der får man info om treff, planer, arrangement og mye mer. 


















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

RV.555's Påsketreff 2019!

Chevrolet Corvette Stingray.