Chevrolet Corvette Stingray.

Hei. Mandag 02.04.2018. hadde Rv.555 Gatebilklubb stortreff på Sartor Senter, vi har skrevet et innlegg om dette lenger nede på vår Magazin nettside. Der hadde vi også en premie utdeling med 4 vinnere.

* Beste Amcar
* Best in show
* Best Japan
* Best Euro

Vinneren av Beste Amcar ble da Roar Tomassen, og vi har fått gleden til og Reise hjem til han på Askøy for å se gliset som han vant med! og dette er ikke hvilken som helst bil, dette er nemlig en av få. Corvette Sting Ray C2 1963 modell.




Dette er en bil som er VELDIG sjelden og se på disse trakter, og egentlig generelt over alt! dette er en versjon som det kun ble laget totalt 10020stk. av. 

Den andre generasjonen Corvetten kom i 1963, Da var karosseriet forandret til en mer firkantet fasong, i forhold til de eldre. Denne hadde da delt bakrute, eller split Window. Denne varte bare i ett år, og fra 1964 ble det en hel bakrute istedenfor, da de følte det ble for lite sikt ut bak, noe som Roar syntes er bare tull! 

Denne bilen ble levert original med en 327 kubikktommers small blokk v8 motor med 300 hester.

 Her er det gjort litt i motorrommet, men for det meste er det renovering, og pussing og stelling :) 




Her er det STRØKENT! ;) 

Men det er ikke så rart med tanke på hvilke biler Roar har hatt med og gjøre tidligere.

For det meste har det gått i Corvetter, vi spurte om han kjapt kunne fortelle noen modeller han hadde, og vi begynte og skrive så blekket sprutet! Så her måtte vi gå igjennom flere ganger. 

Han har da altså hatt Corvetter i disse årsklassene;
 58-60-62-63-64-66-68-69-70-78-2006-X2-X3
i tillegg har han også hatt; 
2stk. 71 Transam 455 7.6L
og sist men ikke minst en Corvette tempo 1964 modell.
Til daglig bil kjører han da en, Honda Cr-v.



Dette er en sykkel som stort sett bare blir brukt til postkassen med barna på fanget og tilbake ;) 


Så som dere sikkert skjønner, så har det vert litt biler oppigjennom årene, og ikke minst pokaler også! Vi spurte om han ble overrasket over å vinne prisen for beste Amcar, og da svarte Roar at det er alltid gøy og vinne pokaler og priser, men det viktigste er og ha en bil som man setter pris på, å som betyr noe for den som kjører den! 













Roar startet bilen for å kjøre den ut så vi kunne få et skikkelig overblikk over alle de nydelige detaljene og formene som er på denne bilen. Samtidig som det rister i beina når han rygger ut, så Rister det litt i hjertet til en entusiast også, og få se en slik bil, og ikke minst få sitte i en slik bil, er det ikke ofte man får mulighet til! 










Man må nesten bare se det, for å forstå hvor detaljert og nydelig arbeid det er gjort på denne bilen! :) 

Men det er ingen problem! Roar er på mange treff iløpet av et år, så det er ikke umulig om han dukker opp på et som du er på! :) 
 Denne bilen skal ikke stå og samle støv, den blir brukt flere ganger i uken! Roar sier at det er ikke noe vits i å ha en bil man ikke skal bruke. Da kan man like godt selge den og kjøpe en plakat ;) 




Det ble innkjøp av nye felger og dekk til bilen i fjord, og som dere ser er dette noen ganske spesielle felger som man kaller for Knock off, felger. Dette betyr egentlig at for å ta av felgen, slår man på kantene på felgen med en hammer! Vi spurte Roar om det ikke kommer hakk på felgene, man da ler han og sier at dette er så hardt stål at da tror jeg man må bruke slegge! 

Bilen ble lagt ut på finn, på den tiden Roar var ute etter akkurat en slik bil! og det er ikke så ofte man ser slike biler til salgs, så her var det førstemann til mølla! Men dette var ikke noe lek, og budkrigen begynte for alvor! det var Roar og en til som virkelig skulle ha denne bilen. 

Bilen ble til slutt kjøpt av Roar, og Restaureringen begynte.








Her ble det ikke spart på noe! Bilen måtte rettes ut på begge sider, lakkeres på nytt, alt av interiør er blitt byttet, felger er byttet til originale. Her er listen lang over ting som er blitt gjort. Så når Roar endelig har fått bilen tilbake fra Verkstedet, og det bare er små plukk og bagateller igjen, så nyter han vert øyeblikk han har med bilen! :) 

Det er nå 3 år siden bilen ble kjøpt, og ivrige personer ringer med jevne mellomrom for og høre om han ikke er klar for og selge bilen sin, men denne blir nok stående en god stund til sier han og smiler mot bilen.

For ikke så lenge siden monterte Roar elektriske vinduer på bilen, og dette kommer virkelig godt med på varme solfylte dager! 


Bryterne til de elektriske vinduene kom ikke med noen bruksanvisning for og si det slik, og da var det bare til og bli kreativ! På nettet fant Roar til slutt et plast deksel som er for å dekke til gir tunnelen, der det var lagd til brytere, så denne ble innkjøpt og brytere ble plassert etter hvor hullene i plast dekselet var, og dette ser BRA ut! :) 

Han forteller også noen fakta, som er ganske artige; for det første så kan man fort lure på hvorfor toppen av dørene er brettet inn mot taket på den måten som de er.




Dette er på grunn av Ingeniørene som lagde bilen. Når de skulle inn og ut av bilen hele tiden, så ble det mye dunking i taket på veien, dette har jo mye med at bilen generelt er veldig liten og trang, så da ble løsningen og kutte dørene lenger inn på taket så det skulle bli enklere og komme seg inn og ut i fra bilen.


Noe som også er ganske artig er kasset spilleren. Som man ser på bildet, så ser den ganske så skeiv ut, dette er også på grunn av mangel av plass! Den opprinnelige planen var og ha spilleren vannrett på samme sted som den befinner seg nå, men dette ble det rett og slett ikke plass til, og derfor endte den opp slik den står den dag i dag! ;) 

Vi i Rv.555 GK Magazin takker så mye for oss, og setter stor pris på at vi fikk komme og se på bilen til Roar! :) 

Han sier også når vi skal til og reise at det kommer snart en grom bil til på tunet, og da skal vi få komme og se på beistet! så dette blir spennende! :) 

Takk for denne gang!




Om du ønsker eller kjenner noen med en bil eller motor hobby/ sport, som kunne tenke seg at vi kommer en tur og tar en prat og noen bilder, så gjerne send oss en mail på: rv.555magazin@gmail.com! :) 

Ellers så må dere gjerne følge oss på vår snapchat, nettside og facebook side, for nyheter, info og mer! 



På vår nettside, ser man en god oversikt over klubb klær, samarbeidspartnere, medlemmer, crew, m.m.

Fotograf: Nicolai Fjærestad Med fler.
Reporter: Nicolai Fjærestad




















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hos Bergen Bilstero/LR3 custom bygg

RV.555's Påsketreff 2019!

Intervju av Helene Vatnøy - Et besøk hos Knarvik Bilpleie