Chevrolet Corvette Stingray.
Hei. Mandag 02.04.2018. hadde Rv.555 Gatebilklubb stortreff på Sartor
Senter, vi har skrevet et innlegg om dette lenger nede på vår Magazin nettside.
Der hadde vi også en premie utdeling med 4 vinnere.
* Beste Amcar
* Best in show
* Best Japan
* Best Euro
Vinneren av Beste Amcar ble da Roar Tomassen, og vi har fått gleden til og Reise hjem til han på Askøy for å se gliset som han vant med! og dette er ikke hvilken som helst bil, dette er nemlig en av få. Corvette Sting Ray C2 1963 modell.
Dette er en bil som er VELDIG sjelden og se på disse trakter, og
egentlig generelt over alt! dette er en versjon som det kun ble laget totalt
10020stk. av.
Den andre generasjonen Corvetten kom i 1963, Da var karosseriet
forandret til en mer firkantet fasong, i forhold til de eldre. Denne hadde da
delt bakrute, eller split Window. Denne varte bare i ett år, og fra 1964 ble
det en hel bakrute istedenfor, da de følte det ble for lite sikt ut bak, noe
som Roar syntes er bare tull!
Denne bilen ble levert original med en 327
kubikktommers small blokk v8 motor med 300 hester.
Her er det gjort litt i motorrommet, men for
det meste er det renovering, og pussing og stelling :)
Her er det STRØKENT! ;)
Men det er ikke så rart med tanke på hvilke biler
Roar har hatt med og gjøre tidligere.
For det meste har det gått i Corvetter, vi spurte
om han kjapt kunne fortelle noen modeller han hadde, og vi begynte og skrive så
blekket sprutet! Så her måtte vi gå igjennom flere ganger.
Han har da altså hatt Corvetter i disse årsklassene;
58-60-62-63-64-66-68-69-70-78-2006-X2-X3
i tillegg har han også hatt;
2stk. 71 Transam 455 7.6L
og sist men ikke minst en Corvette tempo 1964
modell.
Til daglig bil kjører han da en, Honda Cr-v.
Dette er en sykkel som stort sett bare blir brukt
til postkassen med barna på fanget og tilbake ;)
Så som dere sikkert skjønner, så har det vert litt
biler oppigjennom årene, og ikke minst pokaler også! Vi spurte om han ble
overrasket over å vinne prisen for beste Amcar, og da svarte Roar at det er
alltid gøy og vinne pokaler og priser, men det viktigste er og ha en bil som
man setter pris på, å som betyr noe for den som kjører den!
Roar startet bilen for å kjøre den ut så vi kunne
få et skikkelig overblikk over alle de nydelige detaljene og formene som er på
denne bilen. Samtidig som det rister i beina når han rygger ut, så Rister det
litt i hjertet til en entusiast også, og få se en slik bil, og ikke minst få
sitte i en slik bil, er det ikke ofte man får mulighet til!
Man må nesten bare se det, for å forstå hvor
detaljert og nydelig arbeid det er gjort på denne bilen! :)
Men det er ingen problem! Roar er på mange treff
iløpet av et år, så det er ikke umulig om han dukker opp på et som du er på!
:)
Denne bilen skal ikke stå og samle støv, den
blir brukt flere ganger i uken! Roar sier at det er ikke noe vits i å ha en bil
man ikke skal bruke. Da kan man like godt selge den og kjøpe en plakat ;)
Det ble innkjøp av nye felger og dekk til bilen i
fjord, og som dere ser er dette noen ganske spesielle felger som man kaller for
Knock off, felger. Dette betyr egentlig at for å ta av felgen, slår man på
kantene på felgen med en hammer! Vi spurte Roar om det ikke kommer hakk på
felgene, man da ler han og sier at dette er så hardt stål at da tror jeg man må
bruke slegge!
Bilen ble lagt ut på finn, på den tiden Roar var
ute etter akkurat en slik bil! og det er ikke så ofte man ser slike biler til
salgs, så her var det førstemann til mølla! Men dette var ikke noe lek, og
budkrigen begynte for alvor! det var Roar og en til som virkelig skulle ha
denne bilen.
Bilen ble til slutt kjøpt av Roar, og
Restaureringen begynte.
Her ble det ikke spart på noe! Bilen måtte rettes
ut på begge sider, lakkeres på nytt, alt av interiør er blitt byttet, felger er
byttet til originale. Her er listen lang over ting som er blitt gjort. Så når
Roar endelig har fått bilen tilbake fra Verkstedet, og det bare er små plukk og
bagateller igjen, så nyter han vert øyeblikk han har med bilen! :)
Det er nå 3 år siden bilen ble kjøpt, og ivrige
personer ringer med jevne mellomrom for og høre om han ikke er klar for og
selge bilen sin, men denne blir nok stående en god stund til sier han og smiler
mot bilen.
For ikke så lenge siden monterte Roar elektriske
vinduer på bilen, og dette kommer virkelig godt med på varme solfylte
dager!
Bryterne til de elektriske vinduene kom ikke med
noen bruksanvisning for og si det slik, og da var det bare til og bli kreativ!
På nettet fant Roar til slutt et plast deksel som er for å dekke til gir
tunnelen, der det var lagd til brytere, så denne ble innkjøpt og brytere ble
plassert etter hvor hullene i plast dekselet var, og dette ser BRA ut! :)
Han forteller også noen fakta, som er ganske
artige; for det første så kan man fort lure på hvorfor toppen av dørene er
brettet inn mot taket på den måten som de er.
Dette er på grunn av Ingeniørene som lagde bilen.
Når de skulle inn og ut av bilen hele tiden, så ble det mye dunking i taket på
veien, dette har jo mye med at bilen generelt er veldig liten og trang, så da
ble løsningen og kutte dørene lenger inn på taket så det skulle bli enklere og
komme seg inn og ut i fra bilen.
Noe som også er ganske artig er kasset spilleren.
Som man ser på bildet, så ser den ganske så skeiv ut, dette er også på grunn av
mangel av plass! Den opprinnelige planen var og ha spilleren vannrett på samme
sted som den befinner seg nå, men dette ble det rett og slett ikke plass til,
og derfor endte den opp slik den står den dag i dag! ;)
Vi i Rv.555 GK Magazin takker så mye for oss, og
setter stor pris på at vi fikk komme og se på bilen til Roar! :)
Han sier også når vi skal til og reise at det kommer
snart en grom bil til på tunet, og da skal vi få komme og se på beistet! så
dette blir spennende! :)
Takk for denne gang!
Om du ønsker eller kjenner noen med en bil eller
motor hobby/ sport, som kunne tenke seg at vi kommer en tur og tar en prat og
noen bilder, så gjerne send oss en mail på: rv.555magazin@gmail.com! :)
Ellers så må dere gjerne følge oss på vår
snapchat, nettside og facebook side, for nyheter, info og mer!
På vår nettside, ser man en god oversikt over
klubb klær, samarbeidspartnere, medlemmer, crew, m.m.
Fotograf: Nicolai Fjærestad Med fler.
Reporter: Nicolai Fjærestad
Kommentarer
Legg inn en kommentar