Haralds Trafikkskole
Hei! Da har vi vært på besøk hos en av våre fantastiske samarbeidspartnere for en hyggelig prat om bil og kjøring! :)
Haralds Trafikkskole er en av Askøys mest anerkjente trafikkskoler, med en sikker, trygg og god kjøreopplæring på bil, bil m/henger, MC og moped.
Daglig leder for Haralds Trafikkskole er Harald B. Larsen, han har drevet med kjøreopplæring i over 20 år, og det er over 1000 personer som har sikret seg førerkort via den populære kjøreskolen fra Askøy!
Harald er en artig kar som fyller 50 til sommeren. På denne tiden av året holder han seg i bilen, hvor han driver med kjøreopplæring på bil, både med og uten henger, men når sommeren kommer blir det forhåpentligvis også ut i frisk luft med både motorsykler og mopeder.
Han tror også at nå som det kommer flere og flere bomstasjoner, så vil det bli en stor økning i MC-førere langs veien.
Når man er kjørelærer er det viktig at det sosiale er på plass, og det kan man trygt si at det er hos Harald! På dette intervjuet gikk praten både i bil, veier, bomstasjoner og regler. ;)
Han er bl.a. Ikke blid for måten fraværsregler i skolene ødelegger for ungdom som ønsker å ta sertifikatet, da alt må planlegges på dager man har fri eller ikke skal på skolen. Han tenker at det lureste hadde vært om det hadde blitt godkjent fravær om man skulle ha kjøretimer, for eksempel.
Harald er en stor bilentusiast, og liker for det meste alle typer biler, men hjertet retter seg litt mot det lille blå, hvite og svarte merke på panseret, nemlig BMW!
Dette er pga. kjøreegenskaper, sier Harald. Han har hatt mange forskjellige BMWer, både 3-serier og 5-serier, og han blir aldri skuffet over komfort, understell, motor eller gir! :)
Bilen han har med seg under intervjuet er den samme bilen han bruker under kjøreopplæring, en BMW F11 520d X-drive med automatgir.
Vi spurte Harald om hvorfor denne bilen var automat og ikke manuell, da vi tenkte at det måtte være bedre med manuell når man skal lære å kjøre bil, slik at man får bestått førerprøven med manuell OG automat, på sertifikatet, men dette var det flere grunner til. For det første er dette en bil som blir brukt mye som trekkbil for de som skal ta lappen på bil med henger. Dette er som oftest folk som allerede har sertifikatet kl B, og gjør derfor at det blir enklest mulig å konsentrere seg om hengeren bak, når man slipper å gire manuelt.
Samtidig går vi inn i en tid der automat blir mer og mer utbredt, både hos BMW og andre bilmerker. Elbil fås kun som automat, og elbiler begynner å bli mer og mer brukt, rundtom i verden. En dag kommer nok disse til å ta over for bensin- og dieselbiler.
Den nye Nissan Leaf kommer jo også med bare én pedal(!), noe Harald er veldig skeptisk til pga. man da må stole på at elektronikken tenker det samme som fører ved nødsituasjoner og f.eks. ved kontroll av underlaget om vinteren.
Han tenker også at Tesla, som er den store elbilgiganten i dag når det kommer til premiumbiler, kommer til å virke ganske enkle når de tyske gigantene kommer på banen med sine elbiler.
El. og Hydrogen blir jo fremtiden enten man ønsker det eller ikke, sier Harald.
Men fortvil ikke! Haralds Trafikkskole tilbyr også opplæring i sin 2016 modell 3-serie, med manuell gir.
manuell automat
Hjemme hos Harald står det en Corvette Grand Sport cabriolet som bare venter på tørre og saltfrie veier! Så bilentusiast kan man trygt kalle ham! ;)
Harald tilbringer mange timer i bil daglig, og hvem bedre er det da og spørre om fordeler og ulemper i trafikken?
Noe som er veldig positivt er jo at statistikken på ulykker og dødsfall i ung alder synker mer for hvert år som går, og dette tenker han at har ganske mye med skikkelig og grundig opplæring før man begir seg ut på veiene alene.
Men så er det jo den delen av ungdommer som ikke er fullt så flinke, sier han. Han har følelsen av at en del ungdommer i trafikken kjører på samme måte som om de spilte et bilspill, der de ikke forstår alvoret og konsekvensene av fart og uforsiktighet, og dette er jo så klart veldig dumt, da det ofte går galt når man undervurderer hvor farlig det kan være å kjøre i trafikken, både for en selv og for andre!
Når alt kommer til alt er Harald veldig fornøyd med dagens voksne og unge i trafikken, men det er jo selvfølgelig alltid et forbedringspotensiale hos alle, sier Harald og smiler :)
Vi spurte Harald om hvorfor han valgte dette yrket.
Det syntes han ikke var vanskelig å svare på. Det er fordi jeg er en veldig sosial person som liker godt samvær med andre, og føler at jeg utretter noe når jeg har muligheten til å lære bort kjøreferdigheter til den yngre generasjon. Samtidig så tør jeg påstå at jeg er en stor bilentusiast, så det å få lov til å tilbringe så mange timer i bil, hver dag, gjør meg ingenting ;)
Harald er en artig kar som fyller 50 til sommeren. På denne tiden av året holder han seg i bilen, hvor han driver med kjøreopplæring på bil, både med og uten henger, men når sommeren kommer blir det forhåpentligvis også ut i frisk luft med både motorsykler og mopeder.
Han tror også at nå som det kommer flere og flere bomstasjoner, så vil det bli en stor økning i MC-førere langs veien.
Når man er kjørelærer er det viktig at det sosiale er på plass, og det kan man trygt si at det er hos Harald! På dette intervjuet gikk praten både i bil, veier, bomstasjoner og regler. ;)
Han er bl.a. Ikke blid for måten fraværsregler i skolene ødelegger for ungdom som ønsker å ta sertifikatet, da alt må planlegges på dager man har fri eller ikke skal på skolen. Han tenker at det lureste hadde vært om det hadde blitt godkjent fravær om man skulle ha kjøretimer, for eksempel.
Harald er en stor bilentusiast, og liker for det meste alle typer biler, men hjertet retter seg litt mot det lille blå, hvite og svarte merke på panseret, nemlig BMW!
Dette er pga. kjøreegenskaper, sier Harald. Han har hatt mange forskjellige BMWer, både 3-serier og 5-serier, og han blir aldri skuffet over komfort, understell, motor eller gir! :)
Bilen han har med seg under intervjuet er den samme bilen han bruker under kjøreopplæring, en BMW F11 520d X-drive med automatgir.
Vi spurte Harald om hvorfor denne bilen var automat og ikke manuell, da vi tenkte at det måtte være bedre med manuell når man skal lære å kjøre bil, slik at man får bestått førerprøven med manuell OG automat, på sertifikatet, men dette var det flere grunner til. For det første er dette en bil som blir brukt mye som trekkbil for de som skal ta lappen på bil med henger. Dette er som oftest folk som allerede har sertifikatet kl B, og gjør derfor at det blir enklest mulig å konsentrere seg om hengeren bak, når man slipper å gire manuelt.
Samtidig går vi inn i en tid der automat blir mer og mer utbredt, både hos BMW og andre bilmerker. Elbil fås kun som automat, og elbiler begynner å bli mer og mer brukt, rundtom i verden. En dag kommer nok disse til å ta over for bensin- og dieselbiler.
Den nye Nissan Leaf kommer jo også med bare én pedal(!), noe Harald er veldig skeptisk til pga. man da må stole på at elektronikken tenker det samme som fører ved nødsituasjoner og f.eks. ved kontroll av underlaget om vinteren.
Han tenker også at Tesla, som er den store elbilgiganten i dag når det kommer til premiumbiler, kommer til å virke ganske enkle når de tyske gigantene kommer på banen med sine elbiler.
El. og Hydrogen blir jo fremtiden enten man ønsker det eller ikke, sier Harald.
Men fortvil ikke! Haralds Trafikkskole tilbyr også opplæring i sin 2016 modell 3-serie, med manuell gir.
manuell automat
Hjemme hos Harald står det en Corvette Grand Sport cabriolet som bare venter på tørre og saltfrie veier! Så bilentusiast kan man trygt kalle ham! ;)
Harald tilbringer mange timer i bil daglig, og hvem bedre er det da og spørre om fordeler og ulemper i trafikken?
Noe som er veldig positivt er jo at statistikken på ulykker og dødsfall i ung alder synker mer for hvert år som går, og dette tenker han at har ganske mye med skikkelig og grundig opplæring før man begir seg ut på veiene alene.
Men så er det jo den delen av ungdommer som ikke er fullt så flinke, sier han. Han har følelsen av at en del ungdommer i trafikken kjører på samme måte som om de spilte et bilspill, der de ikke forstår alvoret og konsekvensene av fart og uforsiktighet, og dette er jo så klart veldig dumt, da det ofte går galt når man undervurderer hvor farlig det kan være å kjøre i trafikken, både for en selv og for andre!
Når alt kommer til alt er Harald veldig fornøyd med dagens voksne og unge i trafikken, men det er jo selvfølgelig alltid et forbedringspotensiale hos alle, sier Harald og smiler :)
Vi spurte Harald om hvorfor han valgte dette yrket.
Det syntes han ikke var vanskelig å svare på. Det er fordi jeg er en veldig sosial person som liker godt samvær med andre, og føler at jeg utretter noe når jeg har muligheten til å lære bort kjøreferdigheter til den yngre generasjon. Samtidig så tør jeg påstå at jeg er en stor bilentusiast, så det å få lov til å tilbringe så mange timer i bil, hver dag, gjør meg ingenting ;)
Vi i RV. 555GK takker for en hyggelig prat, og håper på at vi sees igjen om ikke så altfor lenge. :)
Takk for denne gang!
Reporter: Nicolai Fjærestad.
Fotografer: Robin Vittore (Drive Media, bilder av BMW F11), med andre.
Om DU ønsker at vi skal komme til deg, eller kjenner noen som ønsker et intervju av din bil eller motor hobby, så ta gjerne kontakt på: rv555magazin@gmail.com.
Husk å følge oss på Snapchat for nyheter,
info og mer!:)
Vi sees! :)
Kommentarer
Legg inn en kommentar